NEWSNET

Economice

Falimentul City Insurance. Zi crucială pentru sutele de mii de păgubiți și milioanele de șoferi cu RCA la City. Când încep plățile, când expiră polițele și ce poate decide mâine Tribunalul București?

Indiferent de soarta procesului care debutează mâine în noua sa etapă, la Tribunalul București, din 29 noiembrie Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) începe să facă plățile pentru cererile depuse deja de către păgubiții rămași în urma prăbușirii City InsurancePână acum au fost formulate aproape 57.000 de cereri, potrivit Hotnews.ro, în valoare totală de 530 de milioane de lei. Este de așteaptat însă ca numărul și valoarea cererilor să fie în fina cu mult mai mare, având în vedere că City gestiona constant cel puțin 250-300.000 de dosare de daună, dar și că o societate ca Astra Asigurări (de peste două ori mai mică decât City în momentele ei de vârf) a generat circa 70.000 de cereri la FGA.

Amintim că atât terții păgubiți în accidente provocate de clienți asigurați pentru răspunderi de către City Insurance ( aproape toți șoferi loviți de alți șoferi cu RCA la City) cât și păgubiții cu asigurări facultative la City (CASCO, locuințe etc) și clienții City Insurance care aleg să denunțe polițele în vigoare au posibilitatea de a se adresa FGA pentru a își recupera banii.

La precedentele falimente, Fondul a început plățile abia după ce instanțele au declarat falimentul definitiv, însă cu această ocazie regulile au fost schimbate. Imediat după ce ASF a decis ridicarea licenței City Insurance, dar înainte de publicarea deciziei în Monitorul Oficial,  Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență care printre altele spune că plățile încep la 60 de zile după publicarea în MO a deciziei privind ridicarea autorizației de funcționare a unei societăți de asigurări. Aceste 60 de zile se împlinesc pe 27 noiembrie, însă cum această dată pică sâmbătă, zi nelucrătoare, plățile vor începe pe 29 noiembrie, luni.  Cererile se pot depune cel târziu până la 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului sau de la data nașterii dreptului de creanță, atunci când acesta s-a născut ulterior.

Al doilea termen foarte important pentru clienții City Insurance este data când polițele emise de companie vor fi denunțate. Cât a fost în viață, City era de departe cel mai mare vânzător de RCA din România, cu o pondere de peste 40% în Primele Brute Subscrise (PBS) și de peste 50% în total polițe. Practic, cel puțin unul din două vehicule înmatriculate în România avea RCA la City, nivel la care nicio altă companie nu a mai ajuns vreodată. Motivul pentru care fostul lider al pieței a ajuns aici a fost prețul foarte scăzut la care vindea, particularitate care a și condus-o, în final, spre faliment. Totuși, din perspectiva șoferilor, câteva luni cu RCA de la City Insurance valid înseamnă economii poate și de câteva sute de lei. Aceasta pentru că, așa cum a mai arătat Economica.net , prețurile RCA au crescut substanțial imediat după falimentul City Insurance. 

Legea dă posesorilor de asigurări la City posibilitatea de a le păstra până expiră sau până când sunt denunțate automat. Data când vor fi denunțate depinde însă de judecători. Potrivit legii, polițele își pierd valabilitatea la 3 luni după ce se deschide procedura de faliment. Dacă judecătorii decid mâine deschiderea, ar însemna că polițele vor fi denunțate undeva către finalul lunii februarie 2022.

Ce societăți pot ajunge să administreze falimentul City Insurance, cel mai mare din istoria asigurărilor și cine se va înscrie la masa credală?

Pe lângă plățile făcute de FGA, în limita celor 500.000 de lei per contract de asigurare, pentru creditorii companiei va exista și posibilitatea înscrierii la masa credală. Ca în orice insolvență/lichidare, procedura va fi gestionată de un practician în insolvență. Subliniem că dintre persoanele fizice, la masa credală a societăților de asigurări ajung în general doar cazurile tragice, cu decese sau vătămări corporale grave acoperite de polița RCA a șoferului vinovat. În destule situații, sumele pe care instanțele decid că asigurătorii le au de plătit pe asemenea spețe exced cei 500.000 de lei plătiți de FGA, context în care singura soluție este înscrierea la masa credală.

O altă categorie de creditori care va merge la masa credală sunt chiar celelalte companii de asigurări de pe piață, mai ales în baza regreselor, adică sume plătite de asigurătorul CASCO a șoferului păgubit ce ar trebui recuperate de la asigurătorul RCA a șoferului vinovat(în acest caz City Insurance).

Vor mai veni la masa credală și beneficiarii asigurărilor de garanții emise de City pentru diverse companii, din țară și din afara țării. Aici Statul, prin diverse entități ale sale, are aproape tot. Economica.net arăta în exclusivitate că doar CNAIR are de recuperat, până acum, circa 30 de milioane de euro, în baza unor asigurări emise de City pentru constructori care nu și-au dus la capăt lucrările în condițiile impuse de contractul cu CNAIR.

Apoi vor încerca să își recupereze banii și pe această cale multe dintre miile de service-uri cărora City are să le plătească sume importante, unele câștigate și prin decizii judecătorești de către reparatori. De altfel, chiar procesul de faliment care are termen mâine a plecat de la un alt proces, în care mai multe service-uri cereau falimentul City Insurance, după cum a arătat Economica.

Mai sunt coresondenții City din afara țării, adică cei care au achitat daune provocate în afara granițelor de șoferi asigurați la City, dar ș Biroul Asigurătorilor de Vehicule (BAAR), care a plătit constant datoriile City din afara țării, în baza Sistemului Carte Verde.

Se vor mai înscrie la masa credală ANAF (în măsura în care City a acumulat datorii la stat) și adinistrațiile fiscale locale. De asemenea vor încerca să își recupereze banii diverși furnizor ai companiei.

Nu în ultimul rând, chiar FGA va fi la masa credală, cel mai probabil cu cea mai mare creanță, echivalentă cu sumele ce le va plăti păgubiților.

ASF a făcut astăzi publice și numele practicienilor selectați pentru procedura de faliment de la City. Ei au fost selectați, în urma analizei dosarelor depuse, dintr-o listă mai mare, a practicienilor agreați de ASF. De precizat că instanța nu poate alege alt lichidator decât cei din lista trimisă de ASF.

Cei selectați de Autoritate sunt, în această ordine:

CONSORȚIU RTZ&PARTNERS SPRL FILIALA BISTRIȚA, RTZ&PARTNERS SPRL FILIALA ALBA, RTZ&PARTNERS SPRL FILIALA BUCUREȘTI, RTZ&PARTNERS SPRL FILIALA CLUJ, MUȘAT&ASOCIAȚII RESTRUCTURING INSOLVENCY SPRL

EXPERT SPRL ARAD

CITR FILIALA CLUJ SPRL

CONSORȚIU DASCĂL INSOLVENCY SPRL & MAESTRO SPRL FILIALA BUCURESTI

MANAGEMENT REORGANIZARE LICHIDARE IASI SPRL

ROMINSOLV SPRL

 

The post Falimentul City Insurance. Zi crucială pentru sutele de mii de păgubiți și milioanele de șoferi cu RCA la City. Când încep plățile, când expiră polițele și ce poate decide mâine Tribunalul București? appeared first on Economica.net.

Gazduire Web Hosting Inregistrare Domenii

Share this:

(Visited 9 times, 1 visits today)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

code