Economice

Românii care au inventat ” teamologia” și au fondat prima organizație specializată în formare de echipe performante : Noi avem impresia că relațiile duc la performanță, dar e mai degrabă invers. Cum arată echipa perfectă?

După ani mulți petrecuți în top managementul unor importante companii multinaționale, Raluca Răschip și Cosmin Alexandru au decis să fondeze prima organizație din România specializată în formarea de echipe performante. Raluca Răschip(foto), co-fondator al Teamology Institutea acordat un interviu pentru Economica. Ea încearcă să explice ce înseamnă o echipă performantă, cum ajungi acolo și cum văd românii lucrul în echipă.

Sunt românii oameni ‘de echipa’, comparativ cu alte nationalitati?

Înțelesul cel mai frecvent întâlnit în România pentru sintagma „oameni de echipă” este în ce măsură aceștia și colegii lor reușesc să construiască relații bune între ei.

În cultura noastră, relațiile sunt importante, fiind percepute drept cele care conduc echipa la performanță. Studiile arată că, în cele mai multe cazuri, nu este așa, ci mai degrabă invers. Nu relațiile conduc la performanță, ci performanța conduce la relații bune. Relațiile bune și sănătoase se dezvoltă ca urmare a unor structuri și procese clare de lucru în echipă.

Dacă oamenilor le este foarte clar care este scopul colaborării lor, ce anume vor ei să obțină împreună și ce nu pot obține separat, dacă se simt motivați de acest scop, cine este în echipă și cine nu, avem primul pas făcut. Este nevoie ca ei să își definească foarte clar pentru ce au nevoie unii de alții și cu ce tip de expertiză/abilități poate să vină fiecare.

De asemenea, este important ca ei să își definească un set de norme utile lor, în care cred și pe care vor să le urmeze, norme de echipă care să susțină tipul de muncă pe care și-l propun. Pe partea cealaltă, este important ca organizația să ofere suport echipei cu resursele de care are nevoie (materiale, informaționale, de timp).

Când sunt îndeplinite condițiile de mai sus, atunci membrii echipei sunt dornici să depună tot efortul necesar, cum ar fi să își creioneze o strategie comună în care cred și pe care să o adapteze ori de câte ori este nevoie, să pună la dispoziția echipei toate atuurile lor individuale, să își dorească să se dezvolte învățând lucruri noi împreună. Iar toate aceste aspecte creează relații bune. Când toata lumea trage în aceeași direcție, cu aceeași implicare mare, când există claritate în scop, roluri și procese, atunci conflictele capătă o natură constructivă, de care avem nevoie ca să obținem progresul.

La noi se pune multă energie în a crea evenimente de teambuilding sau motivaționale, care își pierd efectul în timp și nu contribuie în mod direct și imediat la creșterea performanței în echipă. De aceea, abordarea noastră este una mai degrabă orientată pe structură și procese, care se reflectă și în calitatea relațiilor, dar și în rezultate de business.

Cultura de echipă este mai degrabă o calitate cu care te naști sau te formezi în cadrul educației din familie sau este un lucru pe care îl dobândești prin educația ulterioară, ca om matur?

Cred că circumstanțele familiale își pun amprenta asupra noastră din punct de vedere al felului în care purtăm o conversație, al nivelului de empatie și înțelegere față de cei de lângă noi, al poziționării noastre față de partenerii de lucru.

Unii dintre noi creștem cu impresia că alții sunt mai valoroși decât noi și atunci nu provocăm discuții în contradictoriu. Alții, dimpotrivă, cred că ei sunt superiori și atunci nu vor fi în postura mult dorită de căutători ai adevărului, ci mai degrabă de posesori ai adevărului. Niciunul dintre posturi nu este de dorit. Un dialog poate crea valoare atunci când toți partenerii implicați dau ce au mai bun și caută cu intenție în ceilalți ce au ei mai bun.

Partea bună este că, într-un context de echipă sănătos și cu ghidaj corect, aceste aspecte se pot schimba în bine. Spun în context de echipă, pentru că doar în interacțiunile cu cei de care ne pasă și alături de care vrem să facem ceva împreună, vom avea cadrul necesar, interesul și disponibilitatea să schimbăm ceva.

Spuneți în comunicat că doar 20% dintre manageri cred ca echipele colaborează bine între ele? Procentul este mai mare sau mai mic decât în alte țări? Care sunt motivele pentru care doar una din cinci echipe colaborează bine?

20% dintre managerii care ne-au răspuns la studiu au făcut această afirmație pentru organizația din care fac parte. Practic, aici întâlnim un nivel ridicat de colaborare între echipele unei organizații. Așa arată datele din eșantionul nostru. Nu știm neapărat cum arată datele în alte țări, însă nu credem că sunt semnificativ diferite.

Cred că printre principalele motive care stau în calea unei colaborări bune între echipe este lipsa clarității în ceea ce privește beneficiarii reali și direcți ai fiecărei echipe.

Există multe cazuri în care toata lumea crede că servește și creează valoare pentru toată lumea. Cu exagerarea de rigoare, desigur. Dar, de multe ori, nu e clar cine pentru cine există și creează ceva valoros, în mod direct.

Un alt motiv la fel de important este legat de cum se combină valoarea creată de o echipă cu cea a celorlalte echipe și, dacă această combinație este cea de care are nevoie organizația pentru a performa sau este nevoie de altceva. Munca prea separată într-o echipă, care nu este subsumată scopului mare, cel organizațional, încurcă.

Este nevoie ca fiecare echipă să vadă tabloul mare, al întregii organizații, să contribuie cu bucățica ei și să fie dispusă să schimbe, să renunțe, să înceapă altceva atunci când contextul organizației o cere.

Așadar, pe scurt, ar fi nevoie de răspunsuri la întrebări precum: cine sunt beneficiarii direcți și cei mai importanți ai echipei, care este cea mai mare valoare pe care putem să o creăm pentru ei și cum se combină ea cu ceea ce produc celelalte echipe, astfel încât organizația să își maximizeze rezultatele.

Ceea ce face Teamology nu este un lucru comun pe piata din Romania, cel puțin. Este Teamology singura firmă care se ocupă cu așa ceva?

Lucrul cu echipele în diverse forme se află în portofoliul de servicii al mai multor firme, împreună cu alte produse și servicii. Noi, însă, suntem specializați în dezvoltarea de echipe performante cu scopul de a obține eficacitate organizațională. Teamology Institute își centrează eforturile pe echipă, ca unitate de lucru, folosind o abordare științifică. Noi credem foarte mult că echipele sunt viitorul, într-o lume din ce în mai complexă și incertă. Așadar, da, credem că suntem singurii specializați în echipe performante.

 Care este istoria ‘meseriei’ pe care o practică cei de la Teamology? Cum și unde a apărut acest tip de consultanță și ce nevoi a acoperit inițial?

Aplecarea noastră către echipe s-a născut organic, din lucrul cu echipele pe care noi fie le-am condus, fie le-am îndrumat prin consultanță și coaching.

Ne-am dat seama că performanța organizațională stă în performanța de echipă și acolo am lucrat.

Am cercetat multe abordări din străinătate pentru dezvoltarea de echipe performante, am ales ce a fost mai bun și mai relevant și am adaptat la cultura locală. Ne-am certificat în cele mai avansate și validate abordări și le-am pus în valoare, integrându-le în experiența noastră de business și lucru cu echipele.

Companiile nu cer explicit programe pentru dezvoltarea de echipe. Ele caută rezultate de business, performanță organizațională. Însă, felul prin care poți obține cele mai bune rezultate de business este chiar dezvoltând echipe performante, care să obțină rezultate de business foarte bune, nu doar astăzi, ci și mâine, și la anul și peste cinci ani.

Ce calificare au specialiștii Teamology, ca meserie și studii?

Cosmin Alexandru are foarte mulți ani în consultanță, majoritatea în leadership și transformare organizațională, a fondat un institut de cercetare și a condus GfK România timp de 13 ani. El este co-fondator, decan și team coach la singura facultate de antreprenoriat din România – The Entrepreneurship Academy – și este lector la programul de Executive MBA la Maastricht School of Management din București.

Eu vin cu o experiență de management de 20 de ani, am condus divizia de Consumer & Retail a GfK România, coordonand diverse echipe. Din 2019 sunt coach acreditat al Federației Internaționale de Coaching și head coach și team coach la aceeași facultate de antreprenoriat, The Entrepreneurship Academy, București.

Câți clienți aveți acum și la câi vă așteptați, pe termen mediu și lung?

Avem clienți alături de care lucram deja și înainte de a fonda Teamology, pe alte proiecte de consulanță și am continuat procesul de lucru cu ei. Am început să avem și alții noi și ne propunem până la sfârșitul anului să contribuim la dezvoltarea unui număr de 100 de echipe.

 Ce profil de firme apelează cu precădere la acest tip de servicii?

Sunt companiile ai căror manageri înțeleg că doar împreună oamenii pot obține rezultate foarte bune. Înțeleg că business-ul este un joc de echipă, precum fotbalul, spre exemplu, și nu unul individual ca gimnastica. Aceste companii înțeleg și că jocul de echipă se poate câtiga doar împreună și că nu este vorba neapărat de a avea vedete în teren, ci jucători care să devină vedete alături de colegi, câtigând meciul.

Industriile din care vin acești clienți sunt diverse. De la servicii, IT&C, Financiar și altele.  Însă industria nu este un diferențiator. Oriunde este joc de echipă, este nevoie de rezultate colective și echipe performante.

 

Gazduire Web Hosting Inregistrare Domenii

Share this:

(Visited 10 times, 1 visits today)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*

code