CCR a decis că amenzile date pentru nerespectarea stării de urgenţă sunt neconstituţionale
Curtea a admis cererea Avocatului Poporului
Până acum au fost date peste 300.000 de amenzi
Amenzile date pentru nerespectarea stării de urgenţă sunt neconstituţionale NEWS ALERT Amenzile date pentru nerespectarea stării de urgenţă sunt neconstituţionale
Judecătorii CCR au decis astăzi, potrivit unor surse din instituţie, că amenzile date pentru nerespectarea stării de urgenţă sunt neconstituţionale.
Curtea Constituţională a admis, în şedinţa de miercuri, Avocatului Poporului împotriva OUG 34/2020. Actul normativ a introdus amenzi de până la 20.000 de lei pentru nerespectarea Ordonanţelor militare, pe perioada stării de urgenţă.
Până în prezent au fost date peste 300.000 de amenzi în baza ordonanţei care instituie starea de urgenţă. Marcel Vela a anunţat la începutul lunii mai că suma totală a amenzilor este de 120 de milioane de euro. Potrivit ministrului, banii ar fi urmat să se ducă în sistemul medical.
sursa Leontiuc Marius System Loader
Iată un extras din dispozitiile CCR:
-dispozitiile art.28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta sunt neconstitutionale (la art. 28 din OUG 1/1991 se prevedea ca nerespectarea prevederilor stabilite in Ordonanta se vor sanctiona cu amenzi cuprinse intre 2.000 si 20.000 lei pentru persoane fizice si de la 10.000 pana la 70.000 lei pentru persoane juridice);
–Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta este neconstitutionala, in ansamblul sau.
Practic, CCR a stabilit ca dispozitiile art. 28 din OUG nr. 1/1999 (in baza carora erau aplicate amenzile pe perioada starii de urgenta) sunt neconstitutionale, la fel ca si OUG nr. 34/2020, ordonanta care prevede modificarea sau completarea unor articole existente in OUG nr. 1/1999 printre care si articolul 28 (referitoare la amendarea populatiei).
Astfel, in privinta OUG nr. 34/2020 CCR a stabilit ca aceasta a fost adoptata cu incalcarea art.115 alin.(6) din Constitutie, intrucat prin continutul sau normativ a vizat restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale (dreptul de proprietate, dreptul la munca si protectie sociala, dreptul la informare, libertatea economica).
Pe de alta parte, CCR a constatat ca sunt neconstitutionale prevederile art. 28 alin. (1) din OUG 1/1999 intrucat acestea contin nu disting expres actele, faptele sau omisiunile care pot atrage raspunderea contraventionala. Iar asta pentru ca, atentie, OUG 1/1999 contine prevederi stabilite inainte de modificarea Constitutiei, in 2003, ceea ce face ca faptele „a caror savarsire constituie contraventii este lasata, in mod arbitrar, la libera apreciere a agentului constatator, fara ca legiuitorul sa fi stabilit criteriile si conditiile necesare operatiunii de constatare si sanctionare a contraventiilor”.
Să nu uităm că noi am avertizat mai dinainte. Unii deștepți m-au tot contrazis, dar CCR mi-a dat dreptate : Ordonanțele militare nu pot avea efecte de sancțiuni.
Marius Leontiuc : Ordonața Militară nr. 2 / 2020 NELEGALĂ și NECONSTITUȚIONALĂ